D43 jako dárek? O dálnici sever – jih je rvačka. Lidovci odvádějí mravenčí práci

Slalom, šnečí závody, nebo parkur, tak si někdy mohou připadat řidiči mířící z Brna na Svitavy. O novou dálnici D43, vedoucí z moravské metropole do východních Čech, usilujeme s Jaromírou Vítkovou, místostarostkou Boskovic.

Kliky, které jsem ohledně budoucí D43 držel v ruce, jdou do desítek. Více než dva roky obcházím ministerstva dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic a příslušné odbory jihomoravského krajského úřadu a urguje D43. Všichni s její potřebností souhlasí, ale tvrdí, že si na jižní Moravě musíme splnit domácí úkol: schválit Zásady územního rozvoje, tedy krajský územní plán. Lidé na besedách to jen potvrzují. Tím spíš podnikatelé, kteří, jako např. velkoopatovická šamotka, má velké zakázky až do Japonska, ale vázne doprava jejich zboží z regionu.

Místostarostka Vítková ve spolupráci s místními podnikateli, zástupci samospráv a spolků záměr nové dálnice prosazuje ze severu kraje a naléhá:„Občané nemohou přejít na protější stranu ulice, mají znečištěné ovzduší a velký hluk z projíždějících vozidel. V těchto dnech je hostem Jihomoravského kraje premiér Bohuslav Sobotka. Dovolím si jej za samosprávy, podnikatele i občany požádat, aby se silou svých kompetencí zasadil o urychlení stavby D43.“

Ano, D43 by byl konečně dárek! Obcházení odborů a organizací, které za dálnici mají zodpovědnost, byla mravenčí práce a posunula nás těsně před první „výškový tábor“: krajské zastupitelstvo má co nevidět projednat a schválit Zásady územního rozvoje. Zásady územního rozvoje (ZÚR JmK) jsou, jako poslední v celé zemi, těsně před schválením. Právě tento krok je zásadním k uskutečnění očekávané D43.

Svoje mi k tomu řekl i známýpan Petr, který do Boskovic míří od Brna už devátým rokem: „Často stojím v kolonách, vyhýbám se zúžení a nehodám, v zimě jsou problémové kamiony a velká nákladní auta. Pro tak přetíženou silnici to není ani pro ně, ani pro mě komfortní. Použil bych známý slogan: Nechci stárnout v kolonách!"  

Požádal jsem o přesná data Centrum dopravního výzkumu: hustotu provozu i dopravních nehod. Jedna z nejvyšších v Jihomoravském kraji je v úseku Brno – Kuřim, kde projede po I/43 až 40 tisíc aut denně. Dále až k Boskovicím je intenzita „jen“ 10 až 20 tisíc. Hustota dopravních nehod je zde 1 až 2 dopravní nehody na každých 100 m.

Vláda dosud zvýšila výkupní cenu pozemků pro pozemky pod budoucími dálnicemi na osminásobek obvyklé ceny a tím značně výkupy zatraktivnila. Do vlády jde také novela stavebního zákona s tzv. komplexním rozhodnutím, které by mělo zjednodušit povolování staveb, podle německého vzoru jedna stavba, jedno projednání, jedno vypořádání připomínek a jedno povolení. Doufám, že sepříprava takových staveb jako je D43, ale také D52 do Vídně a D55 z Břeclavi přes Hodonín a Strážnici do Zlína, zásadně zrychlí.

Seskupující se a popojíždějící auta jsou jedním z nejhorších původců znečištění a nejen výfukovými plyny. Překvapivě četný a škodlivý je odrolený prach z pneumatik. Proto vidím budoucí D43 jako dárek pro Jihomoravský kraj, za který se může přimluvit i premiéra Sobotka, který v těchto dnech do našeho regionu zavítá.

 

Autor: Jaroslav Klaška | pondělí 19.9.2016 15:56 | karma článku: 17,39 | přečteno: 338x
  • Další články autora

Jaroslav Klaška

Nechci stárnout v kolonách

12.8.2016 v 10:50 | Karma: 14,50

Jaroslav Klaška

Lichváři musí z trhu pryč

13.4.2016 v 14:04 | Karma: 18,44

Jaroslav Klaška

Lichvu v ČR nechceme

27.1.2016 v 10:34 | Karma: 13,95

Jaroslav Klaška

Ze Šlapanic na olympiádu

11.9.2015 v 0:00 | Karma: 3,31

Jaroslav Klaška

Řecko? Ve hře je mnoho.

17.7.2015 v 17:16 | Karma: 9,63
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 403x
Jsem zastánce tzv. Josefova pravidla: v bohatých letech šetřit na roky, kdy se bude dařit méně. Ze zkušenosti osmi let starostování ve Šlapanicích (u Brna) vycházím i nyní v práci poslance za KDU-ČSL. Původní profesí architekt, s manželkou, třemi dětmi a prvním vnukem. Baví mě hudba, dějiny architektury a ze sportu hlavně F1. Nesnáším "úmyslné bořiče", prostě ty, kdo úmyslně boří všechno dobré, co se povedlo. Vážím si lidí, kteří umějí pracovat a drží dané slovo.

Seznam rubrik