Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lepší silnice, lepší plánování. Kraje dostanou více

5. 06. 2017 22:55:43
Kraje se dočkají o téměr 4 miliardy korun více. Nově budou finanční injekce každoroční, pravidelné a výhradně se za ně opraví silnice II. a III. tříd. Plánování rekonstrukcí bude systémové a efektivní.

Chtít opravit silnice, mít projekt, ale nemít jisté peníze, je hra na schovávanou. Proto jsem k momentálně předloženému zákonu o změně rozpočtových pravidel, podal pozměňující návrh. Chci pro kraje každoroční pevnou finanční dotaci. Navrhuji zvýšit podíl z výtěžku spotřební daně z minerálních olejů ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury ze současných 9,1% na 20% na opravy silnic. Z toho jednu čtvrtinu, asi 4 miliardy korun, by byly automaticky poukázány na opravy a rekonstrukce krajských silnic.

Uvažoval jsem jako stavitel, který si nejprve sedne a spočítá, na co má. V "kůži" krajů, kdy se nemůžete spolehnout na pravidelnou finanční injekci, se dá plánovat dost těžko. Navrhuji proto státu systémové řešení pomoci pro kraje.

Slýchám, argument, že stát krajům předal silnice II. a III. třídy v žalostném stavu a bez peněz. Není to tak úplně pravda. Od prvopočátku přistálo krajům na účtě ročně asi 3,5 miliard do rozpočtového určení daní, od roku 2005 dalších sedm a půl miliardy korun, jen nebyly vázány na opravy silnic a mohly být použity podle uvážení. To, že je kraje neutratily na zlepšení svých pozemních komunikací, byla jejich volba.

Rád bych svým návrhem pomohl krajům uzavřít období, kdy sice dostávaly poslední tři roky mezi třemi až čtyřmi miliardami korun, ale definitivní rozhodnutí přicházelo vždy pozdě. Na realizaci oprav zbývalo do konce roku jen málo času. Nyní budou moci s pravidelnými financemi počítat mnohem dříve.

Jako řidiče by mě potěšilo, kdyby kraje dokázaly opravy rozdělit do jarního a podzimního bloku a snížit tak počty současně uzavřených silnic nebo množství komplikací na zbytku silnic průjezdných.

Konečně se dá očekávat, že si za pár let na opravených krajských silnicích oddechneme: "S chutí do toho a vše je hotovo!"

Autor: Jaroslav Klaška | pondělí 5.6.2017 22:55 | karma článku: 4.00 | přečteno: 168x

Další články blogera

Jaroslav Klaška

Každá voda drahá. Ale některá bohužel ještě dražší

Čas od času média přinesou oblíbené srovnání pro všechny brblaly, jak bylo za socialismu levněji. Porovnají nárůst cen s růstem platů a hle, téměř všechno je vlastně nakonec přepočteno na dnešní kupní sílu levnější.

29.1.2017 v 17:42 | Karma článku: 15.43 | Přečteno: 586 | Diskuse

Jaroslav Klaška

Nejlepší výsledek státního rozpočtu v historii ČR. Je to dobrá zpráva?

Ano, je to jednoznačně pozitivní zpráva a jasný signál o dobré kondici našeho hospodářství. Do voleb jsem šel s tzv. Josefovým pravidlem - v dobrých časech tvořit přebytky a v dobách horších je využít. Teď ale pod drobnohlededem.

4.1.2017 v 12:00 | Karma článku: 8.54 | Přečteno: 453 | Diskuse

Jaroslav Klaška

Pozdní mikuláš, nebo dřívější ježíšek? Peníze na opravy krajských silnic budou

Mít co investovat do oprav silnic II. a III. třídy budou mít kraje i v roce 2017. Prosadil jsem ve státním rozpočtu částku až do výše 3,5 miliard Kč.

12.12.2016 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 79 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Zdeněk Trinkewitz

Naše vládnoucí banda vede Česko do pekla řeckého bankrotu

Vládnoucí Sobotkova koalice „Bratrstva kočičí pracky“ v posledních křečích předvolebního boje jde řeckou cestou a rozhazuje peníze z prošustrované státní kasy.

23.9.2017 v 13:47 | Karma článku: 26.23 | Přečteno: 1065 | Diskuse

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 29.41 | Přečteno: 3628 | Diskuse

Jan Ferenc

Mzda a výdělek řidičů

Mzdy řidičů mezinárodní kamionové dopravy jsou oblíbeným debatním tématem. Trvá to něco přes dva roky, od doby, kdy některé západoevropské země s Francií v čele začaly kušnit, že čeští řidiči vydělávají málo.

22.9.2017 v 21:03 | Karma článku: 20.15 | Přečteno: 718 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zelení: Prý přijdou apokalyptické davy nezaměstnaných

Taky patříte k těm, kdo na poslední chvíli žhaví mozkové závity a ne a ne se rozhodnout, které straně to tam zhruba za měsíc hodit? Možná jste se tak jako řada jiných rozhodli, že s velkými stranami už nechce mít nic společného.

22.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.24 | Přečteno: 6977 | Diskuse

Eva Kislingerová

Z pohledu ekonoma postrádá fotbal logiku!

Jsem si jista, že v životě existují důležitější věci, než je fotbal. Přesto není sporu o tom, že minulý týden byl pro mnoho Pražanů ve znamení derby, ve kterém nakonec Slavia porazila Spartu 2:0.

21.9.2017 v 22:16 | Karma článku: 13.87 | Přečteno: 416 | Diskuse
Počet článků 18 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 378

Jsem zastánce tzv. Josefova pravidla: v bohatých letech šetřit na roky, kdy se bude dařit méně. Ze zkušenosti osmi let starostování ve Šlapanicích (u Brna) vycházím i nyní v práci poslance za KDU-ČSL. Původní profesí architekt, s manželkou, třemi dětmi a prvním vnukem. Baví mě hudba, dějiny architektury a ze sportu hlavně F1. Nesnáším "úmyslné bořiče", prostě ty, kdo úmyslně boří všechno dobré, co se povedlo. Vážím si lidí, kteří umějí pracovat a drží dané slovo.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.