Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

D43 jako dárek? O dálnici sever – jih je rvačka. Lidovci odvádějí mravenčí práci

19. 09. 2016 15:56:49
Slalom, šnečí závody, nebo parkur, tak si někdy mohou připadat řidiči mířící z Brna na Svitavy. O novou dálnici D43, vedoucí z moravské metropole do východních Čech, usilujeme s Jaromírou Vítkovou, místostarostkou Boskovic.

Kliky, které jsem ohledně budoucí D43 držel v ruce, jdou do desítek. Více než dva roky obcházím ministerstva dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic a příslušné odbory jihomoravského krajského úřadu a urguje D43. Všichni s její potřebností souhlasí, ale tvrdí, že si na jižní Moravě musíme splnit domácí úkol: schválit Zásady územního rozvoje, tedy krajský územní plán. Lidé na besedách to jen potvrzují. Tím spíš podnikatelé, kteří, jako např. velkoopatovická šamotka, má velké zakázky až do Japonska, ale vázne doprava jejich zboží z regionu.

Místostarostka Vítková ve spolupráci s místními podnikateli, zástupci samospráv a spolků záměr nové dálnice prosazuje ze severu kraje a naléhá:„Občané nemohou přejít na protější stranu ulice, mají znečištěné ovzduší a velký hluk z projíždějících vozidel. V těchto dnech je hostem Jihomoravského kraje premiér Bohuslav Sobotka. Dovolím si jej za samosprávy, podnikatele i občany požádat, aby se silou svých kompetencí zasadil o urychlení stavby D43.“

Ano, D43 by byl konečně dárek! Obcházení odborů a organizací, které za dálnici mají zodpovědnost, byla mravenčí práce a posunula nás těsně před první „výškový tábor“: krajské zastupitelstvo má co nevidět projednat a schválit Zásady územního rozvoje. Zásady územního rozvoje (ZÚR JmK) jsou, jako poslední v celé zemi, těsně před schválením. Právě tento krok je zásadním k uskutečnění očekávané D43.

Svoje mi k tomu řekl i známýpan Petr, který do Boskovic míří od Brna už devátým rokem: „Často stojím v kolonách, vyhýbám se zúžení a nehodám, v zimě jsou problémové kamiony a velká nákladní auta. Pro tak přetíženou silnici to není ani pro ně, ani pro mě komfortní. Použil bych známý slogan: Nechci stárnout v kolonách!"

Požádal jsem o přesná data Centrum dopravního výzkumu: hustotu provozu i dopravních nehod. Jedna z nejvyšších v Jihomoravském kraji je v úseku Brno – Kuřim, kde projede po I/43 až 40 tisíc aut denně. Dále až k Boskovicím je intenzita „jen“ 10 až 20 tisíc. Hustota dopravních nehod je zde 1 až 2 dopravní nehody na každých 100 m.

Vláda dosud zvýšila výkupní cenu pozemků pro pozemky pod budoucími dálnicemi na osminásobek obvyklé ceny a tím značně výkupy zatraktivnila. Do vlády jde také novela stavebního zákona s tzv. komplexním rozhodnutím, které by mělo zjednodušit povolování staveb, podle německého vzoru jedna stavba, jedno projednání, jedno vypořádání připomínek a jedno povolení. Doufám, že sepříprava takových staveb jako je D43, ale také D52 do Vídně a D55 z Břeclavi přes Hodonín a Strážnici do Zlína, zásadně zrychlí.

Seskupující se a popojíždějící auta jsou jedním z nejhorších původců znečištění a nejen výfukovými plyny. Překvapivě četný a škodlivý je odrolený prach z pneumatik. Proto vidím budoucí D43 jako dárek pro Jihomoravský kraj, za který se může přimluvit i premiéra Sobotka, který v těchto dnech do našeho regionu zavítá.

Autor: Jaroslav Klaška | pondělí 19.9.2016 15:56 | karma článku: 11.89 | přečteno: 328x

Další články blogera

Jaroslav Klaška

Lepší silnice, lepší plánování. Kraje dostanou více

Kraje se dočkají o téměr 4 miliardy korun více. Nově budou finanční injekce každoroční, pravidelné a výhradně se za ně opraví silnice II. a III. tříd. Plánování rekonstrukcí bude systémové a efektivní.

5.6.2017 v 22:55 | Karma článku: 4.00 | Přečteno: 168 | Diskuse

Jaroslav Klaška

Každá voda drahá. Ale některá bohužel ještě dražší

Čas od času média přinesou oblíbené srovnání pro všechny brblaly, jak bylo za socialismu levněji. Porovnají nárůst cen s růstem platů a hle, téměř všechno je vlastně nakonec přepočteno na dnešní kupní sílu levnější.

29.1.2017 v 17:42 | Karma článku: 15.43 | Přečteno: 586 | Diskuse

Jaroslav Klaška

Nejlepší výsledek státního rozpočtu v historii ČR. Je to dobrá zpráva?

Ano, je to jednoznačně pozitivní zpráva a jasný signál o dobré kondici našeho hospodářství. Do voleb jsem šel s tzv. Josefovým pravidlem - v dobrých časech tvořit přebytky a v dobách horších je využít. Teď ale pod drobnohlededem.

4.1.2017 v 12:00 | Karma článku: 8.54 | Přečteno: 453 | Diskuse

Jaroslav Klaška

Pozdní mikuláš, nebo dřívější ježíšek? Peníze na opravy krajských silnic budou

Mít co investovat do oprav silnic II. a III. třídy budou mít kraje i v roce 2017. Prosadil jsem ve státním rozpočtu částku až do výše 3,5 miliard Kč.

12.12.2016 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 79 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Petr Bajnar

Zápisky z cesty po Řecku I.

Zemi, kterou jsem si letos vybral, jako cíl dovolené se stalo Řecko, které je považováno za kolébku naší evropské civilizace.

23.9.2017 v 14:44 | Karma článku: 10.71 | Přečteno: 258 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Loučení. S létem

Mám takový zvyk, že poslední den u moře nejdu do vody. Ani do bazénu. Loučím se s destinací výhradně na suchu. Poslední foto – a pak už jen vzpomínání.

23.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 8.37 | Přečteno: 183 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 13:Ruské centrum buddhismu: IVOLGINSKÝ DACAN (Chambyn Sume)

Na čas opouštíme Bajkal a téměř 300 km přes Ulan-Ude směřujeme do největšího a nejvýznamnějšího buddhistického komplexu na Sibiři a v Rusku vůbec s krásnými barevnými zlacenými budovami ve stylu tibetských buddhistických klášterů

23.9.2017 v 7:38 | Karma článku: 8.16 | Přečteno: 112 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 12: Do ZABAJKALSKÉHO národního parku a k termálním pramenům

Ptačí ráj, termální prameny, "zrychtovaní" přátelští rybáři nabízející nám nachytané omuly, přírodní rezervace, již zakládal Čech, a v níž šlo hlavně zachránit vzácné soboly, když kdysi jejich kůžemi Carské Rusko platilo i Evropě.

22.9.2017 v 7:11 | Karma článku: 11.04 | Přečteno: 142 | Diskuse

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kudy, kam?

Nejenom psaním živ je člověk, ale i prací na zahrádce a k tomu je jarní a letní období přímo ideální. A není od věci připravit i povyražení, za které cesty do Norska považuji.

22.9.2017 v 5:41 | Karma článku: 3.63 | Přečteno: 122 | Diskuse
Počet článků 18 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 378

Jsem zastánce tzv. Josefova pravidla: v bohatých letech šetřit na roky, kdy se bude dařit méně. Ze zkušenosti osmi let starostování ve Šlapanicích (u Brna) vycházím i nyní v práci poslance za KDU-ČSL. Původní profesí architekt, s manželkou, třemi dětmi a prvním vnukem. Baví mě hudba, dějiny architektury a ze sportu hlavně F1. Nesnáším "úmyslné bořiče", prostě ty, kdo úmyslně boří všechno dobré, co se povedlo. Vážím si lidí, kteří umějí pracovat a drží dané slovo.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.